کسب و کار و سرمایه گذاری زعفران

پرورش ایده گردشگری زعفران را از کجا شروع کنیم؟/ مرور 7 مقدمه مهم

گردشگری زعفران به عنوان یک کسب و کار؛ الزامات و چهارچوب ها

پرورش ایده گردشگری زعفران را از کجا شروع کنیم؟

7 موضوع کلیدی که باید به درستی طراحی شوند

در مطلب قبلی به کلیاتی در خصوص گردشگری زعفران پرداختیم (اینجا بیشتر مطالعه کنید). در این مقاله به صورت کاربردی تر، جوانب موضوع را بررسی کرده و چهارچوب ها و الزامات را برشمرده و اجزای اصلی “بوم کسب و کار گردشگری زعفران ” را طراحی می کنیم.

1- منشا ارزش چیست؟

قبل از هر چیز به این فکر کنید که در گردشگری زعفران چه ارزشی قرار است برای مشتری ایجاد کنید و چه چیز ارزشمندی را به او عرضه کنید. چیزی که حاضر باشد برایش پول بدهد و وقت بگذارد. در ویدئوی قبلی ( با کلیک روی این لینک می تواید ویدئو را مجدد ببینید) مربوط به انگلستان، ارزش اصلی ایجادی، فرصت عکاسی در مناظری کم نظیر بود. اگر ارزش اصلی این است حتما مزارعی مناسب را انتخاب کنید و با صاحبان آنها به این منظور قرارداد ببندید.

ارزش های جانبی چیست؟

اما این همه ماجرا نیست.

فرصت تجربه چیدن زعفران، یک حوزه مهم در گردشگری است. مثل کسانی که فرصت درست کردن آجر یا ظرف سفالی را برای گردشگران ایجاد می کنند.

 حضور در دشت های بزرگ و آرامشبخش یکی دیگر از جنبه های مهم است که برای بسیاری می تواند منحصر به فرد باشد.

چیدن و خرید زعفران از سر مزرعه هم دیگر موضوعی است که برای بازدیدکنندگان و البته شما جذاب خواهد بود.

در کنار مزارع زعفران، می توانید برنامه بازدید از سایر مزارع یا محل های جذاب منطقه را هم در برنامه خود بگنجانید و ارزش بیشتری برای مشتری ایجاد کنید.

پیشتر محمدی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تربت‌حیدریه در خصوص موارد جانبی مورد بازدید توسط گردشگران به این موارد اشاره کرده بود: “کارگاه‌های آموزشی و علمی زعفران و همچنین از جاذبه‌های تاریخی، مجموعه قطب‌الدین حیدر، رباط طبسی، موزه مردم‌شناسی، کارگاه صنایع‌دستی و کارگاه‌های ابریشم‌کشی بایگ و…”

2- مسیر ارتباط با مشتری

مسیر ارتباط را مشتریان را ایجاد کنید. همکاری یا تبلیغات با هتل ها یا اطراف حرم رضوی ممکن است بسیار موثر باشد. یا اینکه با تورهای گردشگری همکاری کنید و بگویید که می توانید چنین برنامه ای را برای آنها اجرا کنید.

یک راه دیگر هم این است که گردشگرانی که در پاییز به مشهد می آیند و از مسیر تربت حیدریه یا نیشابور و سبزوار به سمت مناطق غربی کشور می روند را به مزارع دعوت کنید. یک آش یا خوراکی خوشمزه به انها بدهید و بعد از عکاسی و بازدید از مزرعه و فروش گل تازه انها را بدرقه کنید.

از همان ابتدا پول گرفتن را آغاز نکنید

شاید لازم باشد که در ابتدا برای تبلیغ رویدارد بی نظیر خود، کمی صبر کنید و از کسی پول نگیرید. یا پول زیادی نگیرید. اگر ارزش پیشنهادی شما به مشتریانن جالب توجه باشد، شک نکنید که خودشانن تبلیغتان می کنند و بعد از آن می توانید پلن های درامدی خود را تعریف کنید. جملات کشاورز انگلیسی را به یاد بیاورید که می گفن اکنون هیچ نیازی به تبلیغ ندارد و با انتشار عکس های مزرعه توسط مشتریان در اینستاگرام، هر روز بر تعداد بازدیدکنندگان افزوده می شود.

گردشگری زعفران
گردشگری زعفران

3- پلن های درامدی

دقیقا تعریف کنید که به چه صورتی قرار است درآمد کسب کنید. دریافت حق تور؟ فروش محصول سر مزرعه؟ خدمات جانبی مثل عکاسی یا فروش خوراکی محلی؟ یا دریافت مبلغی ثابت از تورها بابت پرکردن بخشی از برنامه آنها؟

4- مشتریان هدف خود را تعریف کنید

دقیقا تعریف کنید که چه گروه هایی مشتریان شما خواهند بود؛ گردشگران خارجی یا داخلی؟ پیرها 0ورهای بازنشسته ها) یا جوانان؟ عموم مردم یا تورهای خاص دانش اموزی یا دانشجویی؟

5- ظرفیت های خود را بازشناسی کنید

ببینید که چه ظرفیت هایی دارید؟ مزرعه؟ یک روستای خوب و هم محلیان خوب؟ توان تبلیغاتی؟ توانن ارتباطی با تورها و …؟

6- تبلیغات و تولید محتوای جذاب؛ با این تبلیغات حجم بازار چقدر خواهد بود؟

حتما سعی کنید از روش روابط عمومی (تبلیغات از زبان شخص ثالث) برای تبلیغات کسب و کار خود استفاده کنید. متن ها و توصیفات خوب تولید و در رسانه ها منتشر کنید. تا مردم جذب شوند. تولید محتوا برای جذب مشتری بسیار مهم است. مثلا متن زیر را ببینید: ”
از کنار شهر‌هایی مثل نطنز در استان اصفهان که می‌گذرید بوی این گیاه جادویی مشامتان را پر می‌کند. زمین‌ها پر از توریست‌هایی هستند که از روند چیدن گل‌ها توسط زنان و مردان زحمتکش بازدید می‌کنند و مقداری از آن را برای سوغات به کشورشان می‌برند. وقتی در این فصل به آنجا بروید شاید تعجب کنید از خلوتی خیابان‌ها، چون در موسم برداشت زعفران شغلی موقت، اما فراگیر ایجاد و تبدیل به یک دورهمی خانوادگی می‌شود. صبح‌ها کنار هر خانه مقداری گل بنفش دیده می‌شود و حتی سطل‌های زباله هم به رنگ بنفش دیده می‌شود. این گیاه جادویی زیبا، میان پاییز طراواتی بهارانه به شهر می‌بخشد و هر مسافری را به گذر از این دشت‌های معطر وسوسه می‌کند”.  (منبع متن: جوان)

باید محتواهایی اینچنینی البته با اسم شهر خود تولید کنید و از رسانه ها بخواهید ان را منتشر کنند. خواندن اینگونه متنها به مرور افراد جذب می کند و از تبلیغات مستقیم بهتر است (در واقع مکمل ان است) تا نهایتا حجم بازار هدف شما رشد کند.

7- تعرفه گذاری و تخمین میزان در آمد و هزینه ها

وابسته به این موضوع تعرفه گذاری خدمات، راه های ارتباطی و تبلیغ و … را برامه ریزی کنید. حجم بازار را تخمین بزنید و ببینید که با توجه به برنامه ها و روش های ارتباطی و تبلیغات چقدر را می تواید شما جذب کنید؟ ببینید این کار اصلا می ارزد یا نه؟ طبق برنامه شما چقدر درامد و چقدر هزینه خواهید داشت؟

گردشگری زعفران یک عنوان کلی است که شاید زیاد شنیده باشید اما طراحی درست و دقیق این جزئیات است که باعث موفقیت یا شکست می شود نه صرفا یک ایده. دوباره ای سوالاتی که باید از خودتان بپرسید و به درستی پاسخ دهید را مرور می کنیم:

1- در گردشگری زعفران دقیقا چه ارزشی ایجاد می کنید؟

2- مسیرهای ارتباط شما با مشتری و تبلیغات چیست؟

3- پلن های در امدی و مدل تعرفه گذاری شما چیست؟

4- مشتریان هدف شما چه کسانی هستند و چه مشخصات و علایقی دارند؟

5- توانایی ها، داشته ها و ظرفیت های شما چیست (مزرعه دارید؟ توان همکاری با مزرعه داران منطقه را دارید؟ سایر جذابیت ها غیر از مزارع چیست؟)؟


6- حجم بازار چقدر است؟ (مثلا کل گردشگران خارجی که به مشهد می آیند یا کل گردشگران ایرانی) و چقدر را شما می تواید جذب کنید؟

7- با توجه به حجم بازار ظرفیت درامدزایی چقدر است؟ هزینه ها؟ این کار می صرفد؟


دنیای زعفران اماده است در امور مشاوره ای، تبلیغاتی و  برقراری ارتباط با اهالی صنعت و مسئولان، با صاحبان ایده و توان کارآفرینی همکاری کند.

Leave a Reply

Related Articles

Back to top button